ta ansvar för gudars!

Det jag tänkte skriva av mig om lite nu har nämnts förut, bl.a. i ponnyakuten (där detta verkligen visade sig på castingen)  och det är när föräldrar köper ponnys till sina barn när dom inte ens klarar av dom, och oftast klarar föräldrarna inte heller av det!
Det gör mig arg, ja uppriktigt arg, och jag tycker även väldigt synd om hästarna. En sak är om man har kunniga föräldrar eller kanske syskon som kan hjälpa en. men annars tycker jag att det är skrämmande. Jag kommer vara såå noga när jag säljer Priffe, det ska vara rätt tjej eller kille, som kan sin grej eller som kommer ta hjälp för att utvecklas! En häst måste ridas och tas om hand rätt. det kräver ett stort ansvar!
 
 Det här med ouppfostrade hästar och ponnys. seriöst det är nått så sjukt stort djur vi har hand om, att inte kunna leda sin häst för att den drar o.s.v vad gick fel egentligen? Det är något jag lägger ner otroligt mycket tid med Priffe, stanna när jag stannar, lyssna på mig, "bröstar" jag upp mig och går mot honom ska han backa av, det är jag som bestämmer! och så är det, allt fungerar på marken, Man måste tänka som hästen och vara flockledaren, inte mamman man kan trottsa mot och göra vad man vill heybabberiba! det är då man måste söka in till ponnyakuten haha! nej men det är darför det borde tänkas egenom noggrant innan man köper häst till sitt barn tror jag (vet jag) om man inte är en hästkunnig förälder själv eller pratat med nån som SKA hjälpa din son/dotter, sen kan man i vilket fall även köpa den perfekta första ponnyn, som oftast står i annonser om den är, men det är kanske trend att man inte ska kunna klara av sin häst och att man ska ha den svåraste coolaste hästen så man kan prata sen om hur pigg och galen hästen är??  katastrof. Låt de ryttare som vet vad dom håller på med ta dessa hästar istället!
 
jag både stävar efter så bra ridning som jag bara kan och att jag vet hur jag uppfostrar min ponny, han lyssnar bra på mig! varför kan inte alla ha det så? hur svårt kan det vara att säga till hästen om den drar iväg, man måste vara tuff bland hästar, annars slutar det inte bra om man nån gång har den oturen. sen ska man aldrig vara elak utan TYDLIG.
 
När dessa bilder togs (det var typ när jag fick honom) hade jag inte jättemycket koll på vart jag hade honom kan jag säga, det vet Alex som tog bilderna, idag är det helt annorlunda som sagt. Men det ligger mycket arbete bakom det med Priffe, han är svår i hanterningen då han LÄTT kör över och tar över om man låter han. Och fungerar det inte som det ska på marken kan det inte bli bättre när man sitter på hästens rygg sen. Det har faktiskt med hur mycket hästen litar på dig, och det kommer den göra om du är "flockledaren" Gud vad fjantig jag låter men det är ju sant eller hur???!!  Jag fortsätter jobba med Priffe varje dag med övningar för bättre kommunikation med Priffe, till och med i stallgången ska han lyssna på mig, kalla mig petig och sträng, men det behövs på honom, dock kan jag bli lite mammig med honom, vilket egentligen inte är så bra med Priffe, då blir han nått så otroligt klängig, kryper typ upp i knät på mig känns det som haha!   
 
 
sen är det så att det ABSOLUT VIKTIGASTE ÄR BERÖMMET, och att ge dom kärlek! det lär dom sig mest på!!
 
Det jag vill få fram med detta är att man kanske borde tänka till lite och se till att allt fungerar som det ska, jag tror att olyckor skulle minska och en stallvistelse skulle bli så mycket trevligare för ett barn om den hade en ponny den kunde lära sig på, då tror jag även kvaliten på all ridning skulle bli mycket bättre överlag.
 


Kommentarer
Anonym

Åh herre Gud, vet inte senast någon skrev något så bra!!? ÄNTLIGEN någon som håller med mig! 👍
Håller verkligen med dig till 100000%!!
Vissa förstår helt enkelt inte hur VIKTIGT det är att va ledaren. Min ponny ville också väldigt gärna bestämma i början & därför ha jag fått jobba så SJUKT mycket från marken. Men - det ger resultat! :D
En stor 👍 för dig, Priffe & detta inlägg! 😁
//En tjej som håller med! ❤

2013-04-08 @ 18:35:46


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0