Hjälp mig!!

 Priffe har klantat till det igen eller något,( Eller jag denna gången, rättare sagt) Han är mystiskt halt på frambenet, han är inte svullen, inte varm och jag ska kolla imorgon om han har eller inte har någon puls. Ena sekunden haltar han inte alls, och andra så är han halt, Det syns mest om jag springer långsamt med honom, Och det är som om han haltar till i vissa lägen, när han vänder sig om eller skrittar, Det konstigaste är ju att han kan vara helt "frisk" ena sekunden och andra halt.. 

Vad kan det vara? Vet nån?

Jag tror att det är en sträckning, då jag släppte honom i paddocken, och det fanns lite isplättar kvar, men jag ställde plaststolar på dem så han inte skulle gå där, men han brydde sig inte om dem.. Så han halkade till en gång, och sen så var han ju rätt galen och hoppade och stojjade, så det är ju lätt att sträcka sig när man inte är ordentligt uppvärmd heller, för  har han sträckt sig, tar jag på mig det, då jag innan jag släppte honom,  inte värmde upp honom ordentligt! (Fan!) 

Jag kommer avvakta i nägra dagar, och om det inte blir bättre kommer jag att vilja åka in till vetrinär med honom, och typ göra en genomkörare på hela honom...Jag börjar bli lite trött på detta!

 
E

 



Kommentarer
Anonym

Testa att böja benet (som veterinären gör) spring sedan med honom och kolla om han haltar då, gör han det, Linda hans ben och ring veterinären.

2013-01-01 @ 23:53:26
Angelica

Hovböld kanske? Min häst blev likadan, halt från en dag till en annan och så var han halt i nårra dar och sen borta igen. Sen när hovis kom nästa gång så visade det sig att det hade varit en hovböld. Så det är ju också ett alternativ. Hoppas det inte är något allvarligt :)

2013-01-01 @ 23:59:53
URL: http://angelicagustavsson.blogg.se/
Angelica

*att han hade haft en hovböld* menar jag, haha!!

2013-01-02 @ 00:00:33
URL: http://angelicagustavsson.blogg.se/
Maria Asplund

Hej Emelie! Enligt mig så kan det mycket väl vara en sträckning - vilket är skitlätt att få denna årstiden :(. Ofta är de halta direkt på morgonen när man tar ut dem ur boxen då de inte är uppvärmda och lite stela (och även kanske om man gör en tvär vänding i stallgången). Hade jag varit som du så hade jag avaktat några dagar. Låtit han gå i hage men inte med någon vild häst som kan stressa upp tempot men så han ändå inte står stilla och stelnar till. Så hade jag masserat in liniment 1 gång om dagen så att det blir ordentlig blodcirkulation i benet. Hoppas det var till hjälp :)! Kraam Maria

2013-01-02 @ 11:08:38


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0