Lucka 1!

Min ridhistoria!
 
När jag var ungefär 5 år fick min stora syster en ponny. Det är meningen som beskriver hur mitt intresse för hästarna kom till. Chess som Viktorias häst hette var en D-ponny skimmel som inte hade gjort något innan vi köpte honom. Chess var den hästen jag först galopperade på, man kan säga att det var han som jag gjorde allt med först.
 
 
Två år senare började jag på ridskolan Bulycke. (Där Chess var uppstallad) Jag var väldigt försiktig av mig, och var fram tills i år. Red mycket på B-ponnysarna! Bland annat där ifrån jag har fått min balans, för dom hade rätt så mycket egen vilja ;) haha!
Red där tills för två år sedan typ. Men under dom 5 första åren lärde jag mig grunderna men dom sista åren tyckte jag inte det gav så mycket, men var med i hoppspecial och tävlingar på klubben för att utvecklas så mycket som möjligt.
Mulle, min favorit i många år!
 
Jag började kolla efter medryttar hästar utan framgång, en dag när jag hade lagt ner det här med att leta efter medryttar häst så kommer VIktorias kompis Katta till mig och frågar om jag skulle vilja hjälpa henne med hennes storhäst. Såklart jag ville. Jag började sköta Mikey (Make My Day är hans riktiga namn) Han är en storhäst som då var 1,75 m i manken. Jag var tolv år och mini haha!
Första gången jag red honom, Lycka!!
 
 

Jag tog hand om honom och som belöning fick jag rid honom när Katta inte kunde. Ingen kunde fatta att jag fick/kunde rid honom när jag var så lite. Han var ung (kommer inte ihåg exakt) När Katta red kunde han var busig men med mig på ryggen så var han helt underbar. Var med på en CR med honom och nollade båda rundorna!
 
Men när sommaren kom fick jag beskedet att Katta skulle flytta till en gård i Älvängen så jag var tvungen att sluta sköta honom... Var jätte ledsen, men tog tag i det och började leta efter medryttar häst igen. Utan framgång... Under början av hösten så var jag med min syster i Torslanda stallet och skulle rida ut på Shannon. Så möte vi Katarina som stod i stallet där det var en B-ponny som sökte medryttare. Jag var redan på väg att bli förstor för B-ponnys. Så tänkte inte mer på det, förrens Viktoria ringer och frågar mig om hon ska kolla med ägarna till ponnyn som var nere och hopptränade om dom fortfarande sökte medryttare och det gjorde dom, redan på fredagen efter så kunde jag komma och provrida Olle som ponnyn heter.
 
 
Jag började rida Olle tre dagar i veckan, jag startade två tävlingar med honom. Dressyr KM där vi red LC:1 & LB:1. Vi fick 47 % & 48 % (tror jag) Sedan var vi med på Ambroscup där det var en cr klass och en LD. Vi nollade båda och kom två utanför placering i LD klassen.
 
 
Sedan kom den hemska torsdagen i mitt liv då pappan i familjen ringde till mig och sa att Olle skulle säljas... Då brast mitt liv. Börjar gråta av bara tanken. Men inget hände på ungefär 4/5 månader. Då började vi prata lite om egen häst, för att jag hade blivit för stor för Olle. Men så kom den dagen då han blev såld. Familjen skulle köpa en C-ponny. Som jag även skulle få rida. Var och provred honom och det kändes bra. Men var ledsen för att Olle skulle åka..
 
Zirocco var den ponnyn jag verkligen lärde mig rida på. När det började gå jätte bra, så blir jag av slängd och bryter nyckelbenet. Får inte rida på flera veckor. Detta var för exakt ett år sedan. Jag börjar rid under jullovet igen och vi är med på en hoppkurs för Augusta. Det var där allt släpptes i hoppningen, jag var ute på en Pay and Jump. Men jag ville komma ut och tävla, tyvärr så hittade vi inte tävlingar som passde oss och familjen som äger honom. Det var då Annika (Bellas mamma) sa att vi skulle söka stallplats i på torslanda stallet, det brukar ta lång tid innan man får en stallplats så vi sökte. Vi började kolla på hästnet efter lite hästar, men det var ingen jag fastnade för specielt. Sedan kom Winnies annons ut och då så tjatade Evelina på mig att vi skulle mejla på honom. Efter lite tjat här hemma så skickade vi iväg mejlet och en vecka senare var vi iväg och ni vet ju hur det gick ;) Jag och Zirocco gjorde våran bästa tävling den näst sista dagen jag red honom. Dagen innan Winnie kom. VI kom tvåa. Var så lycklig att jag skulle spricka. Först blir jag placerad i den sista tävlingen på Zirocco och dagen efter skulle min egen ponny komma!!!
Idag är jag ägare till världens finaste ponny! <3
 
Kram Alexandra
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0