"en farlig häxbrygd"

Näthat. Jag vet inte vad jag kan yttra mig om på den här fronten, då jag aldrig egentligen varit utsatt av det, Mer en någon kommentar på denna bloggen, (Vilket inte tolereras här, vi vill ha en trevlig och positiv stämning hos oss! Men sen slog jag upp tidningen alldeles nyss. Göteborgspostens kultur och nöjes del. och hittade det här:
 
" Fler måste våga gå i närkamp med hatet på nätet."
"Mattias Hagberg skriver om "den tysta majoritetens" frånvaro
och de som trots allt kämpar mot intoleransen"
 
"Näthatet tar sig alltmer aggressiva och otäcka former"
 
"Det gäller att bemöta det organiserade hatet innan det fått ett
genuint fäste i det offentliga samtalet"
 
"Datorinspektionen vill göra det olagligt att kränka någon på nätet"
(Står på en bild i reportaget)
 
Det är några utdrag ur reportaget som är skrivet av Mattias Hagberg
 
 
 
Det andra utdraget tycker jag är skrämmande men sant! Jag tycker att det är helt absurt att man inte kan ha en öppen debatt på en blogg eller liknande utan att det ska dyka upp en kommentar som ligger åt det hållet som utdraget beskriver, Att man ska få uttrycka sin åsikt, har man all rätt till att göra, om man håller det på en mogen och "proffsig" nivå. Att till exempel skriva "jag tycker du borde ha det istället för det! Absolut inget illa menat, det hade nog varit lite snyggare enligt mig" tycker jag är skrivet på en mogen nivå, istället för att "Fan vad fult, du är kass på allt vad gäller blablabla" (Om man tar ett sådant simpelt exempel) sådana kommentarer är raderade innan jag ens hunnit läsa klart dem! (Så har vi gjort med de få hat-kommentarer vi har fått, tack och lov för att vi har sådana underbara läsare här!)
 
Utdraget angående bilden är jag lite fundersam mot? Är inte kränkande redan något olagligt? Det kallas Mobbning via media. Det de näthatspridare kanske inte tänker på är att de mobbas. En sak som oftast tas upp i alla skolor, vissa kanske har hört talas om OLWEUS, Många skolor samarbetar med antimobbnings organisationer som Friends och Olweus, Lärare ska hålla lektioner om just mobbning. Har ni inte lyssnat på dessa lektioner eller reklamfilmerna som gått/går på TV från Friends? Ni som känner er träffade av sådana här inlägg bör nog spetsa era öron lite på dessa lektioner. Mobbning är straffbart efter en längre tid!
 
Och sist men inte minst det första utdraget, Jag har aldrig på riktigt känt på det här med nätmobbning eller näthat, men jag har läst igenom långa kommentar konversationer i ren förskräckelse! Speciellt som kanske en del av er känner igen, detta med ponnyakuten, Usch vilken skit ni slänger på varandra, eller framförallt ett helt gäng mot EN person, "Det organiserade hatet" Vad finns syftet med att slänga så mycket skit på EN person, Att växa själv som många pratar om, För att se duktig ut? för att visa vem som bestämmer? Där sitter "ni" bakom era anonyma anklagelser och känner er stolta för att man kommit fram med sin åsikt på en låg, väldigt låg och omogen nivå varför just "jag" har rätt. Som nämnt innan, detta är inget jag blivit utsatt för, men för det tänker jag inte blunda, Jag  tänker "gå i närkamp" mot nätmobbningen precis som våra storbloggare, som jag tycker de ska hyllas för! Den här bloggen har NOLL TOLERANS MOT NÄTMOBBNING och annan mobbning! PUNKT SLUT.
 
Emelie Adielsson


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0